In een tijd waarin productiviteit vaak gelijkgesteld wordt aan jeugdige energie, tonen vijf internationaal actieve kunstenaars dat leeftijd geen rem hoeft te zijn op creativiteit — eerder het tegendeel. Hun ateliers zijn geen pleisterplaatsen, maar levendige werkplekken waar jarenlange ervaring een nieuw soort vrijheid en urgentie brengt. Hieronder portretteren we drie van hen: hoe ze werken, welke ruimte hun atelier biedt en wat ouder worden betekenisvol maakt.


De Oostenrijkse schilderes Martha Jungwirth woont en werkt in Wenen, en bevindt zich inmiddels ruim in de tachtig. In een recent interview noemt zij haar atelier – in een fabriekspand in de buitenhof van Wenen – een ruimte die licht, hoog en ruim is.
Haar werkwijze: haar composities ontstaan spontaan, waarbij sporen van haar lichaam zichtbaar zijn (vingerafdrukken, schoen-afdrukken, krassen).
Waarom bijzonder
In haar atelier
Reflectie
Voor Jungwirth toont het atelier hoe leeftijd geen rem hoeft te zijn voor creatieve intensiteit. De ruimte wordt een getuige van tijd, handschrift en continuïteit. Haar werk en werkomgeving tonen dat “ouder worden” in de kunst geen verval vermoedt, maar eerder verdieping.
Amerikaans schilder Peter Saul is inmiddels bijna 90 en nog steeds actief. In 2022 sprak hij over zijn atelier-leven: hij beschrijft een ochtendroutine van rustig aan doen, daarna ‘actie’ in zijn studio boven de keramiek-werkplaats van zijn vrouw.
Waarom bijzonder
In zijn atelier
Reflectie
Saul’s atelierpraktijk laat zien dat leeftijd in de kunst geen synoniem hoeft te zijn voor rust of terugtrekking. Integendeel: hij schildert juist op zijn hoogtepunt van vrijheid, met jaren van ervaring achter zich. Het atelier is hier niet een relic van vroeger, maar een actieve werkplek.

De Italiaanse schilderes Isabella Ducrot wordt genoemd in het Monocle-artikel als een van de “in demand artists in their 80s and 90s”. Helaas is openbare informatie over haar atelier minder uitgebreid beschikbaar dan bij Jungwirth of Saul, maar haar aanwezigheid in dit gezelschap toont aan dat mondiale belangstelling zich steeds meer uitstrekt tot kunstenaars op hogere leeftijd.
Waarom bijzonder
Reflectie
Met Ducrot eren we ook de minder bekende namen – niet enkel de super-sterren – die op hoge leeftijd nog steeds creatief actief zijn. Haar werk herinnert eraan dat de kunstpraktijk geen “pensioenleeftijd” kent.