Sámal Joensen-Mikines: schilder van zee, land en melancholie

Sámal Joensen-Mikines (1906–1979) — geboren op het afgelegen eiland Mykines in de Faeröer-eilanden — geldt als de grondlegger van de moderne Faeröerse schilderkunst. Zijn werk is diep geworteld in de ruige natuur, het woeste weer en het eenvoudige maar harde bestaan op Mykines: de zee, steile hellingen, kale heuvels en kleine vissersdorpjes kwamen keer op keer terug in zijn doeken.

In samenwerking met

Sámal Joensen-Mikines: schilder van zee, land en melancholie
Proudies Redactie

Door 

Proudies Redactie

Gepubliceerd op

Dec 9, 2025

Van eiland Mykines naar Denemarken — en terug

Joensen-Mikines werd geboren op 23 februari 1906 als oudste van zes kinderen op Mykines. Zijn artistieke aanleg toonde zich al vroeg: in 1927 maakte hij zijn debuut in de eerste kunsttentoonstelling ooit op de Faeröer, samen met twee collega-kunstenaars.

Vanaf 1928 studeerde hij aan de Royal Danish Academy of Fine Arts in Kopenhagen. Na zijn studie vestigde hij zich in Denemarken, maar hij keerde elke zomer terug naar Mykines — zijn geboorteland bleef zijn belangrijkste bron van inspiratie.

Die dubbele verbondenheid — tussen de Faeröer en Denemarken — markeert ook het spanningsveld in zijn werk: enerzijds het heimwee, de melancholie, het rauwe leven; anderzijds de verfijning en reflectie van een geletterde kunstenaar in Europa.

Stilistische ontwikkeling: tussen realisme, expressie en kleur

In zijn vroegste werk — vooral in de jaren ’30 — schilderde Joensen-Mikines landschappen en dorpen op Mykines met een realistische inslag. De sfeer is sober, de kleuren vaak donker: hij registreerde het harde bestaan op de eilandengroep in al zijn eenvoud.

Na de Tweede Wereldoorlog transformeerde zijn stijl geleidelijk. Hij omarmde een expressievere beeldtaal, beïnvloed door expressieve meesters én door zijn eigen innerlijke beleving. Tegelijk maakte hij zich los van strikte naturalistische weergave en realiseerde landschappen waarin kleur, licht en compositie centraal stonden.

Zo ontstond een oeuvre dat zich tussen impressionisme en expressionisme beweegt — doeken waarin licht, ruimte en sfeer even belangrijk zijn als onderwerp of realistische weergave.

Een nieuwe horizon: “Always the Sea” in Nederland 🇳🇱

Van 11 oktober 2025 tot 8 februari 2026 toont Museum Belvédère in Oranjewoud / Heerenveen de eerste solotentoonstelling in Nederland van het werk van Joensen-Mikines: Sámal Joensen-Mikines – Always the Sea.

De tentoonstelling concentreert zich op landschappen en zeegezichten — doeken waarin de ruigheid van de Faeröer, de dramatiek van het Noord-Atlantisch klimaat en de verstilde kracht van het eiland Mykines voelbaar zijn.

Volgens de museumdirectie en curatoren past zijn werk goed bij de traditie van Noord-Nederlandse landschapskunst — ook daar is het land gevangen in lucht, licht, zee en stilte.

Bij de tentoonstelling verschijnt bovendien een Nederlandstalige monografie, rijk geïllustreerd en met essays die het leven en werk van Mikines situeren in zowel Faroese als Europese context.

Waarom zijn werk vandaag nog raakt

  • Identiteit & thuisgevoel – Joensen-Mikines schilderde niet zomaar landschappen; hij verbeeldde een cultuur, een eiland-gemeenschap, het dagelijks leven in een afgelegen eilandengroep. Zijn werk belichaamt de Faeröerse identiteit.
  • Emotie & atmosfeer – In zijn donkere, dramatische doeken klinkt verdriet, verlies, maar ook troost en hoop. In zijn latere, lichter getoonzette landschappen proef je stilte, licht en rust.
  • Universele esthetiek – Ondanks de specifieke herkomst (Mykines, Faeröer) spreekt zijn werk tot de verbeelding van een internationaal publiek. Licht, zee, ruimte en natuur blijven universele thema’s.
  • Herwaardering & ontdekking – Voor veel bezoekers in Nederland is deze solotentoonstelling wellicht de eerste kennismaking met de Faeröerse schilderkunst. Een unieke kans om de kracht van een relatief onbekende, ándere Europese kunsttraditie te ontdekken.

Slot: een stem van het Noorden

Sámal Joensen-Mikines is — met recht — de “vader van de Faeröerse schilderkunst”. Zijn schilderijen zijn geen postkaartachtige sentimenten, maar diep persoonlijke getuigenissen van een leven tussen zee, wind, dorpen en een kleine gemeenschap.

Met de tentoonstelling “Always the Sea” in Museum Belvédère krijgt niet alleen Nederland, maar heel West-Europa de kans om kennis te maken met een kunstenaar die met zijn blik op het Noorden, met zijn kleuren, licht en stem, laat zien dat het Afgelegen niet exotisch hoeft te zijn — maar gewoon menselijk.

☕️ Ontdek, leer en verrijk je leven.

Ontvang elke week de laatste informatie en inspiratie over gezond ouder worden, reizen, lifestyle, werk en cultuur. Geen spam. Alleen nuttige en interessante dingen, rechtstreeks in jouw inbox.
We geven om jouw data in onze privacy policy.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Vergelijkbare artikelen

Club Proudies

Club Proudies is een online leeromgeving voor iedereen die zich wil blijven ontwikkelen, verbinden en inspireren in een nieuwe levensfase.

Meer informatie