Neuromarketing: de toekomst van verkopen

Met de ontwikkeling van nieuwe technologieën in data wetenschap, kunstmatige intelligentie en hersenonderzoek, komen ook de toepassingen in het commerciële wereld. Een toepassing die deze gebieden allemaal raakt, is neuro marketing. Neuromarketing is een vakgebied binnen marketing dat principes en technieken uit de neurowetenschappen toepast om consumentengedrag te begrijpen en beïnvloeden. Het maakt gebruik van neurologische tools en methodologieën, zoals hersenbeeldvorming (bijv. fMRI), elektro-encefalografie (EEG), oogtracking en biometrie, om te bestuderen hoe consumenten reageren op marketingstimuli. Dit kan bijvoorbeeld een onderzoek zijn over waar, en op welke hoogte, een bepaald product het beste kan liggen in de supermarkt. 

In samenwerking met

Neuromarketing: de toekomst van verkopen
Proudies Redactie

Door 

Proudies Redactie

Gepubliceerd op

Mar 1, 2024

Het doel

Het doel van neuromarketing is om inzichten te verkrijgen in de cognitieve en emotionele processen die ten grondslag liggen aan consumentenbesluitvorming. Het gaat allemaal om het principe dat uiteindelijk je hersenen besluiten om iets in je winkelmantje te stoppen, of niet. Doordat dit vaak wordt onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek, hebben de resultaten een hoge kans op vertrouwen. Door te begrijpen hoe de hersenen reageren op verschillende marketingstimuli, zoals advertenties, productverpakkingen of merkboodschappen, kunnen marketeers hun strategieën optimaliseren om effectievere en boeiendere campagnes te creëren.

De ethische overwegingen

Neuromarketing probeert onbewuste reacties en emotionele reacties te vinden die mogelijk niet direct duidelijk zijn via traditioneel marktonderzoek. Het onderzoekt factoren zoals aandacht, geheugen, emotie en sensorische ervaringen om het ontwerp en de levering van marketingboodschappen te verbeteren. Het is wel belangrijk om op te merken dat het gebruik van neurologische methoden in marketing ethische overwegingen en discussies met zich meebrengt, met zorgen over de potentiële manipulatie van consumenten. Het is daarom belangrijk dat de marketing wereld transparant blijft over het gebruik van deze methodes, zodat consumenten altijd weten dat ze beïnvloed worden. 

De voorbeelden

Eye Tracking

Het meten van de oogbewegingen heeft onthuld dat een reclame het meest effectief is wanneer er slechts één focuspunt is. Het hebben van meerdere focuspunten kan zelfs leiden 

tot een afname in verkoop, omdat mensen het als verwarrend kunnen ervaren. Daarnaast kan eye tracking ook worden toegepast op verpakkingen om te meten welke onderdelen de meeste aandacht trekken en of dit overeenkomt met waar de consument de aandacht op zou moeten vestigen (bijvoorbeeld het logo of de tekst, en niet per se andere details).

Supermarkt indeling

Neuromarketing wordt toegepast bij het ontwerpen van de indeling van supermarkten. Door te begrijpen hoe consumenten reageren op de plaatsing van producten, kunnen supermarkten strategieën ontwikkelen om de verkoop te optimaliseren. Bijvoorbeeld, het plaatsen van populaire en winstgevende producten op ooghoogte kan de kans vergroten dat consumenten deze producten opmerken en kopen. Het gebruik van kleuren, verlichting en lay-out in de winkel kan ook worden aangepast op basis van neuromarketingprincipes om de algehele winkelervaring te verbeteren en aankopen te stimuleren.

Anchoring in prijsstrategie

Neuromarketing wordt vaak toegepast in prijsstrategieën, met anchoring als een belangrijk concept. Stel je voor dat een elektronicawinkel een nieuwe tv op de markt brengt. Om anchoring te gebruiken, zou de winkel eerst een zeer hoog geprijsde tv van bijvoorbeeld €5000 tonen. Hoewel maar weinig mensen daadwerkelijk bereid zijn zo'n hoge prijs te betalen, dient deze prijs als het 'anker' of referentiepunt. Vervolgens presenteert de winkel een tweede tv, die aanzienlijk betaalbaarder is, bijvoorbeeld €2000. In vergelijking met de initiële hoge prijs lijkt de tweede tv nu een koopje. Consumenten ervaren de lagere prijs als redelijker en zijn eerder geneigd tot aankoop over te gaan.

En dit zijn slechts enkele voorbeelden; er zijn nog tal van andere toepassingen van neuromarketing, wellicht zelfs enkele die jou nog niet zijn opgevallen. Het vakgebied blijft evolueren en biedt voortdurend nieuwe inzichten in consumentengedrag en effectieve marketingstrategieën.

☕️ Ontdek, leer en verrijk je leven.

Geen spam. Alleen nuttige en interessante dingen, rechtstreeks in jouw inbox.
We geven om jouw data in onze privacy policy.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Vergelijkbare artikelen