Je bent nooit te oud om te leven

Wanneer ben je ‘oud’? Is dat een cijfer op papier? Een moment waarop je met pensioen gaat? Of is het een gevoel dat ons wordt aangepraat – door de media, door onze omgeving, of zelfs door onszelf? Met hun nieuwe campagne ‘Je bent nooit te oud om te leven’ houdt SIRE ons een confronterende spiegel voor. Want hoewel mensen langer leven én langer vitaal blijven dan ooit, blijven hardnekkige vooroordelen over ouder worden de kop opsteken. En dat heeft gevolgen. Voor hoe we ouderen behandelen, voor hoe we denken over deze levensfase – en vooral: voor hoe we zelf ouder durven te worden.

In samenwerking met

Je bent nooit te oud om te leven
Proudies Redactie

Door 

Proudies Redactie

Gepubliceerd op

Jul 1, 2025

De kracht van blijven groeien

SIRE slaat met deze campagne een essentiële snaar aan. Want uit onderzoek blijkt:
👉 Vooroordelen over ouderen dragen bij aan verminderde levenskwaliteit en zelfs een kortere levensverwachting.
👉 Ze maken mensen terughoudender, minder nieuwsgierig, minder geneigd om nieuwe dingen te proberen of zich te blijven ontwikkelen.

En dat terwijl juist blijven leren, bewegen, verbinden en jezelf uitdagen cruciaal is om vaardigheden én welzijn op peil te houden.

Met inspirerende portretten van vijftigplussers die midden in het leven staan – actief, nieuwsgierig en sprankelend – laat de campagne zien hoe het ook kan. Niet als uitzondering, maar als nieuw normaal.

De cijfers spreken boekdelen

SIRE stelt dat maar liefst 7 op de 10 vijftigplussers zich onvoldoende gewaardeerd voelt door de samenleving. Dat zegt iets over hoe diep geworteld deze beeldvorming is. En over hoe dringend het tijd is voor verandering.

Want de zestiger, zeventiger of tachtiger van nu is niet meer te vergelijken met die van twintig jaar geleden. We leven langer, zijn gezonder, beter opgeleid, en blijven maatschappelijk betrokken. Toch blijven media en beleid vaak hangen in het oude narratief van ‘zorg en kwetsbaarheid’, in plaats van te spreken over vitaliteit, zingeving en groeikracht.

Een beweging die groter is dan één campagne

Bij Proudies herkennen we dit verhaal tot in de kern. We bouwen aan een platform voor mensen die ouder worden niet als eindpunt zien, maar als een kans. Een nieuwe levensfase waarin ruimte ontstaat voor verdieping, verbinding, leren, reizen, creativiteit en persoonlijke groei.

We zien het elke dag: 60-plussers die een bedrijf starten, een instrument leren bespelen, een nieuwe liefde vinden, een roman schrijven, op wereldreis gaan, een opleiding volgen of als vrijwilliger het verschil maken.

Maar zolang het maatschappelijke beeld achterloopt, moeten we blijven duwen aan het nieuwe verhaal.

Samen veranderen we het beeld

De SIRE-campagne krijgt steun van een brede coalitie van betrokken organisaties – van het Nationaal Ouderenfonds en ANBO-PCOB tot Alzheimer Nederland en SeniorWeb. Dankzij hun betrokkenheid reikt het bereik van de campagne tot in de haarvaten van de samenleving.

Maar beeldvorming verander je niet alleen met campagnes. Daar is een beweging voor nodig.

En precies dát willen wij bij Proudies mee helpen bouwen.

Want ouder worden is geen kwestie van ‘je terugtrekken uit het leven’.
Het is de kans om het opnieuw vorm te geven. Op jouw manier.

📣 Meedoen? Meepraten? Meevormen?
Sluit je aan bij Proudies en ontdek hoe we samen het verhaal over ouder worden herschrijven.

👉 Klik hier
👉 Volg ons voor interviews, inzichten en inspiratie voor een leven vol mogelijkheden – op elke leeftijd.

☕️ Ontdek, leer en verrijk je leven.

Ontvang elke week de laatste informatie en inspiratie over gezond ouder worden, reizen, lifestyle, werk en cultuur. Geen spam. Alleen nuttige en interessante dingen, rechtstreeks in jouw inbox.
We geven om jouw data in onze privacy policy.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Vergelijkbare artikelen