Wanneer we spreken over het goede leven of geluk, dan hebben we het niet over een oppervlakkig prettige bui of een tijdelijke stemming. Filosofen door de eeuwen heen hebben geprobeerd wél te definiëren wat geluk werkelijk is en hoe we het bereiken. Hun antwoorden zijn verrassend divers, maar nog steeds actueel — ook in het drukke leven van nu.

Voor Aristoteles is geluk niet zomaar een gevoel, maar het uiteindelijke doel van ons leven — datgene wat we nastreven omwille van zichzelf, niet om iets anders te krijgen. Hij noemde dit eudaimonia en beschreef het in zijn Ethica Nicomachea. Voor hem is geluk:
Aristoteles benadrukt dat geluk samenhangt met praktische wijsheid (phronesis), vriendschap, relaties en sociale verbondenheid — want mensen zijn volgens hem van nature sociale wezens.
Epicurus wordt vaak verkeerd begrepen als een naïeve hedonist. Zijn visie is genuanceerder: geluk draait om vrije zijn van pijn en innerlijke onrust (ataraxia). Hij stelde dat geluk bereikt wordt door:
Hoewel plezier centraal staat in zijn filosofie, begrijpt Epicurus het niet als ongeremde genotszoekerij, maar als stilte van geest en afwezigheid van pijn.
De Stoa, vertegenwoordigd door filosofen zoals Zeno van Citium, ziet geluk als het leven in harmonie met de rede (logos) en deugden. Voor de Stoïcijn is externe omstandigheden zoals rijkdom, gezondheid, of roem niet bepalend. Geluk komt voort uit:
De enige echte bron van geluk is een deugdzaam en rationeel leven — een staat van innerlijke rust die onafhankelijk is van externe prikkels.
In de 18e en 19e eeuw bespraken denkers als Jeremy Bentham en John Stuart Mill geluk op een andere manier. Zij zagen geluk als de balans tussen plezier en pijn, en dat ethisch handelen daaruit voortkomt:
Hoewel utilitarisme sterk focust op consequenties, heeft het brede invloed gehad op sociaal beleid en morele theorie.
Voor Immanuel Kant staat goedheid van wil en morele plicht centraal — niet geluk als einddoel. Volgens Kant:
Hij plaatst moraal boven persoonlijk geluk.
Hoewel hier vooral westerse filosofen besproken worden, hebben ook andere tradities invloedrijke visies op geluk. Bijvoorbeeld boeddhistische filosofie richt zich op innerlijke rust en verlichting door het loslaten van verlangen — een idee dat nauw aansluit bij het concept ataraxia. Moderne positieve psychologie, onder andere onderzocht door Jonathan Haidt, benadrukt hoe oude wijsheid kan worden vergeleken met hedendaags psychologisch onderzoek naar veerkracht, relaties en betekenis.
Filosoof/traditieWat geluk isHoe je het bereiktAristotelesEudaimonia als deugdzaam levenGewoonten, wijsheid, sociale relatiesEpicurusVrij van pijn en angstSimpel leven, verstandige verlangensStoïcijnenInnerlijke deugd, onafhankelijkRationeel oordeel, acceptatieUtilitarismeBalans plezier/pijnEtisch streven naar collectief gelukKantMorele plichtHandelen volgens universele principes
Deze filosofen benadrukken verschillende wegen naar geluk, maar sommige punten komen opvallend vaak terug: