In 2008 verraste Slumdog Millionaire vriend en vijand. De film – geregisseerd door de Britse filmmaker Danny Boyle – groeide uit tot een wereldwijd fenomeen. Acht Oscars, waaronder Beste Film en Beste Regie, een iconische soundtrack van A.R. Rahman en een ongekende mix van Bollywood-energie, romantiek en sociale kritiek. Het verhaal van Jamal, een jongen uit de sloppenwijken van Mumbai die meedoet aan Who Wants to Be a Millionaire, raakte miljoenen kijkers.
Maar als het aan regisseur Danny Boyle ligt, zou zo’n film vandaag niet meer gemaakt kunnen – of zelfs mogen – worden. In een interview met The Guardian (juni 2025) reflecteert Boyle op zijn Oscarwinnende film. Zijn conclusie: Slumdog Millionaire zou anno nu waarschijnlijk niet meer gefinancierd worden.
“We wouldn’t be able to make that now,” zegt Boyle. “That kind of cultural appropriation might be sanctioned at certain times. But at other times it cannot be.”
Wat Boyle bedoelt: het idee dat een Westerse filmmaker een verhaal vertelt dat diep geworteld is in een niet-Westerse cultuur – in dit geval het India van de straat, van armoede en overlevingskunst – wordt anno 2025 steeds kritischer bekeken. Ook al werd de film grotendeels gemaakt met Indiase acteurs, crewleden en adviseurs, en ook al is het script geschreven door Simon Beaufoy (The Full Monty) na uitgebreide research in India: de vertellers waren Brits.
Boyle erkent in het interview dat hij vandaag waarschijnlijk zou zoeken naar een jonge Indiase regisseur om een dergelijk verhaal te maken – “zelfs als ik betrokken zou zijn.”
Dat maakt Slumdog Millionaire des te interessanter om vandaag opnieuw te bekijken. Niet alleen als meeslepende film, maar als cultureel tijdsdocument. De film is energiek, hoopvol en rauw, maar roept ook vragen op: wie vertelt dit verhaal? Vanuit welk perspectief kijken we naar armoede, kansen en succes in een land als India?
De film laat zien hoe één jongen, door zijn ervaringen in de harde werkelijkheid van Mumbai, alle vragen van een quiz kan beantwoorden – en zo rijkdom en liefde vindt. Het is een modern sprookje, met een donker randje. Maar het is óók een verhaal verteld door buitenstaanders, met een Westerse lens.
Juist vanwege de discussie over culturele toe-eigening, representatie en macht in de filmwereld is het waardevol om Slumdog Millionaire opnieuw te zien. Niet kritiekloos – maar nieuwsgierig. Wat maakt de film zo krachtig? Waar schuurt het? En hoe zouden we dit verhaal vandaag anders vertellen?
Tegelijk blijft het gewoon een magistrale film: visueel overdonderend, met een briljant tempo, een meeslepend script en een slot dat ondanks alles kippenvel oplevert.
Titel: Slumdog Millionaire
Regie: Danny Boyle
Jaar: 2008
Te streamen via: o.a. Pathé Thuis, Amazon Prime
Waarom (opnieuw) kijken: