Generatiekloof: Online winkelgedrag onder de loep

Baby Boomers en Gen X gaven vorig jaar meer uit aan online winkelen, terwijl de jongere generaties hun online uitgaven verminderden vanwege financiële druk, volgens een onderzoek van Australia Post.

In samenwerking met

Generatiekloof: Online winkelgedrag onder de loep
Proudies Redactie

Door 

Proudies Redactie

Gepubliceerd op

Mar 20, 2024

Baby Boomers besteedden vorig jaar $12,5 miljard aan online aankopen, een stijging van 7 procent, zoals blijkt uit het rapport Inside Australian Online Shopping 2024. Op dezelfde manier besteedde Gen X $17,5 miljard, een lichte stijging van 1 procent.

Aan de andere kant daalde de online uitgaven van Gen Z met 11 procent tot $10,6 miljard, terwijl de online uitgaven van Gen Y met 2 procent daalden tot $22,1 miljard.

"We zien een groeiend vertrouwen bij oudere generaties om meer te besteden dan jongere generaties bij elke transactie," zei sociaal onderzoeker en generatie-expert Claire Madden.

"Terwijl Gen Z momenteel niet dezelfde verdien capaciteit heeft als oudere generaties, laten ze zien dat ze nog steeds actieve, slimme online shoppers zijn die zich richten op lifestyle uitgaven en op zoek zijn naar goede waarde."

Het rapport merkte echter een daling op in de gemiddelde winkelwagenwaarde bij alle generaties, met een daling van 3 procent tot $109 bij Baby Boomers en 5 procent tot $110 bij Gen X. De gemiddelde winkelwagenwaarde van Gen Z en Gen Y daalde beide met 6 procent tot respectievelijk $80 en $95.

Intussen gaven Australiërs het meeste uit aan huis en tuin, met een omzet van $16 miljard. De omzet groeide met 9,1 procent tot $15,8 miljard in de categorieën van warenhuizen en steeg met 2,4 procent tot $13,2 miljard in de categorie van eten en drank.

"Het succes van verkoop evenementen zoals Black Friday en Cyber Monday heeft uiteindelijk bijgedragen aan het behalen van de grootste piekperiode in de e-commerce ooit door Australia Post, met bijna 100 miljoen pakketten die werden bezorgd in november en december," zei Gary Starr, uitvoerend GM van Parcel, Post en eCommerce services bij Australia Post.

Het bericht Baby Boomers geven meer uit aan online winkelen ondanks kosten van levensonderhoudsdruk verscheen eerst op Internet Retailing.

☕️ Ontdek, leer en verrijk je leven.

Geen spam. Alleen nuttige en interessante dingen, rechtstreeks in jouw inbox.
We geven om jouw data in onze privacy policy.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Vergelijkbare artikelen