Frida Kahlo breekt opnieuw records

Een zelfportret van Frida Kahlo heeft deze week een verbluffende $55 miljoen opgebracht tijdens een veiling bij Sotheby’s in New York. Het werk, El sueño (La cama) – De droom (Het bed) – werd in 1940 geschilderd, in een periode waarin de Mexicaanse kunstenares jongleerde met intense pijn, een stormachtige relatie en een zoektocht naar betekenis. Dat juist dit werk een record breekt, zegt veel over de tijdloze kracht van haar kunst én haar verhaal.

In samenwerking met

Frida Kahlo breekt opnieuw records
Proudies Redactie

Door 

Proudies Redactie

Gepubliceerd op

Nov 21, 2025

Een schilderij dat ademt tussen leven en dood

Het portret toont Kahlo slapend in een hemelbed, terwijl boven haar een vrolijk grijnzende papier-maché skeletfiguur zweeft. Het is een beeld dat tegelijk humoristisch, intiem en confronterend is.
Frida zelf gaf het werk een titel die speelt met dualiteit: De droom – maar ook Het bed, de plek waar zij door haar chronische pijn vaak aan gekluisterd was.

In dit schilderij raakt ze aan thema’s die velen van ons herkennen, zeker later in het leven:

  • het omgaan met een lichaam dat niet altijd meewerkt,
  • de kwetsbaarheid van relaties,
  • het nadenken over sterfelijkheid – en tegelijk het verlangen om te blijven dromen.

Een roerig jaar als creatieve motor

1940 was turbulent, zelfs naar Frida’s maatstaven. Haar huwelijk met Diego Rivera stond op springen, haar gezondheid verslechterde en haar wereld leek meer dan ooit op drift. En toch: in die chaos vond ze de energie en helderheid om een van haar meest symbolische werken te maken.

Misschien is dat ook precies waarom haar kunst zo resoneert. Niet om de pijn zelf, maar om haar vermogen die om te zetten in kracht, kleur en betekenis.

Een record voor Latijns-Amerikaanse kunst

Met de verkoop van El sueño (La cama) zette Kahlo niet alleen een persoonlijke veilingrecord neer, maar ook een record voor Latijns-Amerikaanse kunst. Het schilderij werd afgeslagen binnen vier minuten, na een levendige biedstrijd.

Hoewel het eindbedrag binnen de schatting lag ($40–60 miljoen), bleef het nét onder het algemene record voor vrouwelijke kunstenaars. Dat record staat nog steeds op naam van Georgia O’Keeffe, wier werk omgerekend ruim $60 miljoen waard zou zijn in 2025.

Maar records of niet: de culturele impact van Kahlo’s kunst is nauwelijks in cijfers te vatten.

Waarom Frida Kahlo juist nu zoveel mensen raakt

De fascinatie voor Frida Kahlo is al jaren groeiende. Ze is uitgegroeid tot een icoon: van doorzettingsvermogen, eigenheid, vrouwelijkheid, creativiteit en eerlijkheid.

Haar leven was geen sprookje, maar haar kunst maakt de last zichtbaar zonder dat ze aan kracht verliest. Ze toont dat schoonheid en pijn naast elkaar kunnen bestaan. Dat identiteit complex mag zijn. Dat verbeelding helpt om te helen.

Voor veel 60-plussers – de Proudies-community – is dat herkenbaar. Levenservaring geeft diepte; het verleden laat sporen na, maar vaak ook wijsheid en veerkracht. Frida’s werk belichaamt precies dat.

Een nalatenschap die blijft groeien

Dat een schilderij van bijna een eeuw oud anno 2025 nog steeds miljoenen waard is, zegt iets over meer dan de markt. Het zegt iets over de blijvende relevantie van authentieke verhalen. De kracht van kunst die raakt, confronteert en verbindt.

Frida Kahlo’s recordverkoop is daarom niet alleen nieuws uit de kunstwereld, maar een herinnering aan wat creatieve expressie kan betekenen: een brug tussen generaties, emoties en culturen.

☕️ Ontdek, leer en verrijk je leven.

Ontvang elke week de laatste informatie en inspiratie over gezond ouder worden, reizen, lifestyle, werk en cultuur. Geen spam. Alleen nuttige en interessante dingen, rechtstreeks in jouw inbox.
We geven om jouw data in onze privacy policy.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Vergelijkbare artikelen

Club Proudies

Club Proudies is een online leeromgeving voor iedereen die zich wil blijven ontwikkelen, verbinden en inspireren in een nieuwe levensfase.

Meer informatie