Het FD-artikel van gisteren laat zien dat werknemers boven de 55 gemiddeld veel minder trainingen krijgen aangeboden dan jongere collega’s. Niet omdat ze weigeren, maar omdat ze overgeslagen worden. Uit onderzoek van het ROA blijkt dat slechts 28% van de 55-plussers recent is bijgeschoold, tegenover 44% van de jongere werknemers. Het aanbod stokt – en daarmee ook de kansen.

De inzichten uit het FD-artikel zijn voor onze doelgroep herkenbaar: 60-plussers leren niet trager, maar anders. Professor Dorien Kooij van Tilburg University legt in het FD uit hoe ervaren medewerkers minder afhankelijk zijn van “vloeibare intelligentie” (snel nieuwe informatie verwerken) en juist excelleren via “gekristalliseerde intelligentie”: het enorme reservoir aan kennis, ervaring en probleemoplossend vermogen dat ze door tientallen jaren werken hebben opgebouwd.
Bij Club Proudies zien we dagelijks hetzelfde: een diep verlangen om te begrijpen, te reflecteren, betekenis te geven en vooral om te blijven groeien.
In het FD-artikel komt de Vlaamse pensionado en promovendus Bert Verleysen (74) aan het woord – een voorbeeld van iemand die juist dankzij zijn leeftijd een waardevolle bijdrage levert. Zijn verhaal bevestigt wat wij als Proudies elke dag zien: leren is geen jong gedrag, maar menselijk gedrag.
Deze verhalen zijn belangrijk. Ze maken zichtbaar dat later leren niet alleen normaal is, maar inspirerend én maatschappelijk hard nodig.
Benieuwd naar het oorspronkelijke artikel dat deze inzichten inspireerde?
Lees het volledige stuk “Nooit te oud om te leren” van Jolan Douwes in Het Financieele Dagblad hier.
Club Proudies is gebouwd op het idee dat leren een bron van vitaliteit, vrijheid en verbondenheid is – juist in de derde levensfase. Wat in het FD-artikel wordt blootgelegd, zien wij terug in onze community:
Daarom werkt Club Proudies met programma’s die aansluiten bij de manier waarop 60-plussers het liefst leren: in samenhang, met verdieping, via gesprek, via reflectie, via inspiratie.
Geïnspireerd door de inzichten uit het FD-artikel bouwen we aan een leeromgeving die wél aansluit op deze levensfase:
Bij Club Proudies maken we leren weer leuk – en logisch.
Het FD-artikel laat helder zien dat de maatschappij nog te vaak denkt in termen van afbouw. Club Proudies staat voor het tegenovergestelde: opbouw. Groei. Nieuw begin.
We onderschrijven de boodschap dat het hoogste tijd is om oudere volwassenen serieus te nemen als lerenden, makers, denkers, mentoren en leiders. Niet als mensen die “richting het eindpunt” bewegen, maar als mensen die een nieuwe fase ingaan – met ambitie, wijsheid en energie.