Van 21 juni tot en met 3 augustus 2025 vindt in Oosterhout de vierde editie plaats van de h3h biënnale, een internationale kunstmanifestatie die kunst, spiritualiteit en ambacht samenbrengt in de bijzondere setting van de Heilige Driehoek. Onder de titel A Deeper Shade of Soul worden bezoekers meegenomen in een verstillende, gelaagde ervaring waarin hedendaagse kunstenaars reflecteren op eeuwenoude kloosterwaarden én actuele maatschappelijke vraagstukken.
De h3h biënnale wordt georganiseerd door Stichting Kunst in de Heilige Driehoek en vindt eens per twee jaar plaats. Voor elke editie nodigt de stichting een nieuwe curator (of duo) uit om een grootschalige tentoonstelling samen te stellen. Dit jaar is de biënnale gecureerd door kunstcriticus Nanda Janssen (werkzaam in Parijs) en kunsthistoricus Véronique Baar, die eerder betrokken was bij kunstprojecten voor de Noord/Zuidlijn in Amsterdam.
Centraal in deze editie staan thema’s als bezieling, ritueel, duurzaamheid en stilte. De kunstenaars hebben zich laten inspireren door de levensstijl en de filosofie van de kloosterlingen die nog altijd wonen en werken in de drie actieve kloosters van de Heilige Driehoek.
De Heilige Driehoek is een bijzondere plek in Oosterhout, Noord-Brabant, waar drie kloosters – de Onze Lieve Vrouwe Abdij, de Sint-Paulusabdij en het Norbertinessenklooster Sint-Catharinadal – dicht bij elkaar liggen in een landschap van lanen, boomgaarden, wijngaarden en kloostertuinen. Het is de enige plek in Nederland waar nog meerdere religieuze gemeenschappen in actieve kloosters samenleven.
Juist deze setting maakt de h3h biënnale zo uniek. De tentoonstelling vindt deels plaats in en rondom de kloosters, waardoor bezoekers zich niet alleen onderdompelen in kunst, maar ook in stilte, geschiedenis en ruimte voor reflectie.
Voor A Deeper Shade of Soul zijn ongeveer twintig kunstenaars uit onder andere Frankrijk, Venezuela, Brazilië, Engeland, Turkije, Ethiopië en Nederland geselecteerd. Sommigen maakten nieuw werk dat speciaal op locatie is ontwikkeld, anderen tonen bestaand werk dat aansluit bij het overkoepelende thema.
Er is een bijzondere focus op ambacht en materialiteit. Kunstenaars gebruiken technieken als keramiek, borduurwerk, houtbewerking en textielkunst om ideeën te verbeelden rond verstilling, toewijding en spiritualiteit. Daarmee sluiten ze nauw aan bij de lange ambachtelijke tradities van de kloosters zelf.
Volgens curator Nanda Janssen vormen de kloosters een rijke inspiratiebron. Ze noemt ze ‘feministisch avant la lettre’, duurzaam in levenswijze en radicaal in hun weigering om mee te gaan in de hectiek van de buitenwereld. Kunst wordt in deze context meer dan esthetiek: het wordt een vorm van bezinning en gesprek over thema’s als ecologie, identiteit, geloof en maatschappelijke betrokkenheid.
De tentoonstelling laat zien hoe kloosterwaarden als soberheid, toewijding en ritueel verrassend actueel kunnen zijn in een tijd van digitale versnelling, klimaatvragen en sociale polarisatie.
Deze kunstmanifestatie is bij uitstek geschikt voor mensen die verdieping zoeken in hun culturele beleving. Bezoekers die geïnteresseerd zijn in hedendaagse kunst, maar ook openstaan voor stilte, zingeving en spiritualiteit, zullen veel herkennen in de werken en de omgeving. Tijdens de vorige editie kwamen er meer dan 20.000 bezoekers uit binnen- en buitenland.
Daarnaast is de biënnale ook een aanrader voor wie houdt van slow art, ambacht en contemplatieve ervaringen in een groene en historische omgeving.
Naast de tentoonstelling zijn er diverse nevenactiviteiten gepland, waaronder lezingen, rondleidingen, workshops en meditatieve wandelingen. Ook zijn er programma’s voor jongere bezoekers, met een focus op zintuiglijke ervaring en ambacht. De kloostertuinen en omliggende natuurgebieden bieden bovendien ruimte voor een dag uit met rust en betekenis.